KAROL WOJTYLA'S ANTHROPOLOGY OF JOURNALISM: IMPLICATIONS FOR PERSONALISTIC MEDIA STUDIES
PIOTR GUZDEK

Abstract
In the Krakow period of his philosophical work, Karol Wojtyła not only developed a personalistic and phenomenological anthropology, but he also formulated an original deontology of journalism and defined its ethical and anthropological basis, especially in his published essays and formative publications addressed to the Catholic journalistic community. Karol Wojtyla’s concept of the deed of a person and the deontological guidelines for Catholic journalists developed by him can be successfully applied to the personalistic media paradigm. This paper will present a design for personalistic media studies with numerous references to the heritage of Karol Wojtyła’s thought as the source of this new direction for research into media communication.
Keywords: Personalistic and phenomenological anthropology; deontology of journalism; catholic journalists

About the author
PIOTR GUZDEK – Doctor of Family Studies, Master’s Degree in Family Studies, Master’s Degree in Journalism and Social Communication, Secretary of the Management Board of the Polish Familiology Association, Secretary of the Editorial Board of the Journal Theology and Morality, Member of the Programme Council of the Centre for Axiology of New Technologies and Social Change at Adam Mickiewicz University in Poznań.
ANTROPOLOGIJA NOVINARSTVA KAROLA WOJTYLE: IMPLIKACIJE ZA PERSONALISTIČKE MEDIJSKE STUDIJE
PIOTR GUZDEK

Sadržaj
U krakovskom razdoblju svoga filozofskog rada Karol Wojtyła ne samo da je razvio personalističku i fenomenološku antropologiju, nego je formulirao i izvornu deontologiju novinarstva te definirao njegovu etičku i antropološku osnovu, posebice u svojim objavljenim esejima i formativnim publikacijama upućenima katoličkoj novinarskoj zajednici. Wojtylin koncept djela osobe kao i deontološke smjernice za katoličke novinare koje je razvio mogu se uspješno primijeniti na personalističku medijsku paradigmu. Autor u radu predstavlja oblikovanje personalističkih medijskih studija s brojnim referencama na misaonu baštinu Karola Wojtyłe kao izvorišta ovoga novog pravca istraživanja u medijskim komunikacijama.
Ključne riječi: personalistička i fenomenološka antropologija; deontologija novinarstva; katoličko novinarstvo

O autoru
PIOTR GUZDEK doktor je obiteljskih znanosti, magistar obiteljskih znanosti, magistar novinarstva i društvenih komunikacija, tajnik Upravnoga odbora Poljske familiološke udruge, tajnik uredništva časopisa Theology and Morality, član Programskog vijeća Centra za aksiologiju novih tehnologija i društvenih promjena na Sveučilištu Adam Mickiewicz u Poznańu.